Fronołów nad Bugiem, internetowa społeczność przyjaciół Fronołowa
Strona Główna · Artykuły · Forum · Linki · Kontakt · Galeria · Szukaj · Filmy Video · Na ryby · Download · Usługi · Czwartek, Wrzesień 19, 2019
Wspomnienia mieszkańców
Z A P R A S Z A M Y !

Wspaniałe wspomnienia
z dawnych lat
mieszkańców i przyjaciół
Fronołowa


Nawigacja
Najnowsze komentarze

eKartki

Gadżety


Propozycje:
co dodać na stronie

Ostatnie Artykuły
Fronołów 1905 - 1948...
Zakaz wstępu do lasu
Mierzwice zostaną up...
Głosujcie na Mierzwice!
Obóz przysposobienia...
Wątki na Forum
Najnowsze Tematy
A-fro-ktualności
Koleżanka szuka domu...
Sprzedam działkę/dzi...
kominki dla każdej r...
Jajka
Najciekawsze Tematy
Czy potrzebna lep... [143]
A-fro-ktualności [125]
smieci we Fronołowie [61]
Kalendarz [61]
Gdzie można / war... [59]
Witamy mieszkańców :) off

Mieszkańcy online:

MariaZ14:15:12
Glinthor 1 tydzień
grozan 1 tydzień
don_hihot 2 tygodni
Ania 2 tygodni
Ray Mears 4 tygodni
Admin 6 tygodni

Gości online: 2

Twoje IP to: 35.172.100.232

Losowa Fotka
Traba_Powietrzna_04.jpg
Traba_Powietrzna_04.jpg
Trąba powietrzna 29 VII 2012
Newsletter
Dla mieszkańców
Kronika odbudowy mostu we Fronołowie w latach 1946-48
Kronika odbudowy mostu kolejowego na rzece Bug
na linii Siedlce – Czeremcha w miejscowości Fronołów w latach 1946 - 1948,
spisana przez Wojciecha Majewskiego, kierownika odcinka robót na moście we Fronołowie


Dnia 1.sierpnia 1946 r. zostałem mianowany przez Dyrekcję Odbudowy Węzła Warszawskiego kierownikiem odcinka robót obejmującego odbudowę mostu kolejowego na rzece Bug na linii Siedlce – Czeremcha, w miejscowości Fronołów, zniszczonego przez Niemców w odwrocie z ZSRR.

Most obejmował trzy przęsła po 90 m oraz przyczółki. Była to konstrukcja stalowa, kratowa, oparta na murowanych blokach kamiennych, stanowiących filary.

Zniszczenia poza kostrukcją stalową obejmowały filary do poziomu wody z tym, że jeden filar był zniszczony do głębokości około 5 m poniżej lustra wody.

Jako firmę pracującą przy odbudowie zastałem firmę „Łukawski”, pod kierownictwem inżyniera Kazimierza Czerniewskiego, zastępcą inż. Mieczysławem Laure. Obaj inżynierowie z zawodu byli mechanikami mającymi z mostami małe doświadczenie. Robotnikami kierował majster Stanisław Żelaziński. Cała ta ekipa, ubożuchno wyposażona, zajmowała się wyciaganiem złomu z rzeki a odbudową mostu nie zajmowała się.

Na jesieni 1946 roku firma zbankrutowała, pozostawiając całą ekipę bez pracy. Dyrekcja Odbudowy Węzła Warszawskiego zdecydowała gospodarczym sposobem prowadzić w zimie 1947 roku roboty utrzymujące zarówno administrację, jak i robotników zajętych wyciaganiem żelastwa z Bugu i cięciem go na złom, wysyłany na Śląsk do hut.

Na wiosnę 1947 roku prowadzenie odbudowy, wraz z całą ekipą, przejęło Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych P.R.K. 7. Przystąpiono niezwłocznie do odbudowy filarów, wykorzystując gruz z rozbitych filarów uzupełniony betonem.

Taki stan trwał do końca marca 1948 roku. Filary zostały całkowicie odbudowane z tym, że jeden filar (na wyspie), został odbudowany z użyciem robót kesonowych – trzeba było zejść 5 m poniżej poziomu wody. Do wykonania tych robót przyczyniła się firma pod kierownictwem inż. Czarnoty – Bojarskiego i p. Kabaczyńskiego. Do robót kesonowych zastosowano specjalistyczny sprzęt i fachowo wykształconą załogę.

Z dniem 1.kwietnia 1948 roku roboty przejęła śląska firma Mostostal, pod kierownictwem inż. Mirosława Morskiego. Wybudowano całe zaplecze budowy – magazynowe, biurowe i mieszkaniowe, sprowadzono specjalistyczny sprzęt. Przewieziono całą stalowa konstrukcję z Platerowa, gdzie była tymczasowo zmagazynowana. Kierownikiem montażu o dużym doświadczeniu był Stanisław Gromulski. Montaż ze wszystkimi połączeniami nitowanymi ukończono w sierpniu 1948 roku, a most oddano do użytku 22 sierpnia 1948 roku, z uprzednim poświęceniem i całonocną zabawą.

Ja wróciłem do Warszawy na początku września 1948 roku.


Wojciech Majewski

Post scriptum:
  • W czasie odbudowy mostu były przeprowadzone dwie partyzanckie akcje zgrupowania „Młota”. Pierwsza miała miejsce 4.marca 1947 roku. W czasie akcji zabito dowódcę oddziału strzegącego tymczasowy most drewniany, wybudowany przez armię radziecką. Cały sprzęt wojskowy: broń, żywność, umundurowanie wywieziono w kierunku wschodnim. Druga akcja miała miejsce w samo południe w maju 1948 roku. Celem ataku był pociąg osobowy jadący z Białegostoku do Lublina. Partyzanci zabrali całą gotówkę z kasy pociągu. W czasie tej akcji nikt nie zginął.
  • Należy podkreślić, że odbudowa mostu wykonywana była w bardzo ciężkich warunkach: bez telefonów, bez światła elektrycznego – do oświetlenia robót kesonowych sprowadzono dwie lokomobile, opalane węglem dla napędzania agregatu prądotwórczego.
  • Jeśli chodzi o mnie, to przyjechałem na budowę jako świeżo upieczony, 24. letni magister inżynier (dyplom na Wydziale Komunikacji Politechniki Warszawskiej obroniłem w czerwcu 1946 roku), z niewielkim stażem przy odbudowie mostu kolejowego koło Cytadeli w Warszawie (od 20 lutego 1945 r. do maja 1946 roku).


Dodane przez Admin dnia październik 01 2008 20:23:24 · 0 Komentarzy · 7066 Czytań Drukuj
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Dodaj do ulubionych
Logowanie
Mieszkaniec e-Fronołowa

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym mieszkańcem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Historia wciąż żywa
P O L E C A M Y !

Historia Fronołowa i
mostu na Bugu
od roku 1905


Ostatnio dodane zdjęcia

Mierzwice Kolonia


Niski stan wody


Patelnia


Niedaleko Trojanu


Remont mostu


Sierpień


Wyremontowany most


Niski stan wody


więcej...
Ankieta dla mieszkańców
Czy chciałbyś aby alejki we Fronołowie miały swoje nazwy?

Tak!

Eee.. nie.

Wisi mi to :)

Musisz się zalogować, żeby móc głosować w tej Ankiecie.
Created by zwiruk.pl Copyright (C) 2008 | Powered by PHP-Fusion

13864365 Unikalnych wizyt w wirtualnym Fronołowie od maja 2008