Czy Franopol był kiedyś Fronołowem ?
Dodane przez Admin dnia Marca 10 2010 09:13:49
Zamieszczamy ciekawe spostrzeżenia i analizy naszego czytelnika dotyczące stacji (półstacji? platformy? rozjazdu?) Fronołów na przełomie wieków XIX i XX.

Jak się okazuje na mapach sprzed 1914 roku obecny Franopol nosił nazwę FRONOŁÓW !!!, co z tego wynika i dlaczego tak mogło być przeczytacie w tym newsie.

Zapraszamy do zapoznania się z materiałem i udziału w dyskusji pod materiałem.

Rozszerzona zawartość newsa


Niedawno udało mi się zdobyć reprint "Rozkładu Jazdy Pociągów Pasażerskich... w Królestwie Polskiem" na rok 1909. Data ciekawa bo niewiele wcześniej do użytku została oddana kolej siedlecko bołogojska.

Jedna rzecz bardzo mnie zastanowiła... W tabeli nr 3s (Warszawa Brzeska - Siedlce - Wołkowysk) nie ma stacji (półstacji? platformy? rozjazdu? - w tamtym czasie raczej o takiej nomenklaturze dotyczącej tego miejsca należałoby mówić) Fronołów!

Zdziwił mnie też brak stacji (?) Siemiatycze. Rozkłady jazdy "popierwszowojenne" uwzględniają już przystanek Fronołów i stację Siemiatycze. Idąc tym tropem przestudiowałem nieco map sprzed 1914 roku i doszedłem do ciekawych spostrzeżeń!

Pomiędzy stacjami Platerowo (bo tak się wówczas ta stacja nazywała) a stacją Nurzec nie ma NIC! Nie ma ani Fronołowa ani Siemiatycz. Siemiatyczami raczył Was dalej nie będę bo nie o nie Tobie chodzi.

Ponieważ jestem przekonany, że most na Bugu za cara był "jednoprzelotowy" a linia była dwutorowa - gdzieś musiała być mijanka i to po obu stronach.

Najprawdopodobniej właśnie po lewej stronie Bugu taką mijanką był obecny przystanek Fronołów, po prawej zaś Siemiatycze. Nie sądzę, żeby między Nurcem a Platerowem (a nawet Przymordami) był tylko jeden tor - znacznie osłabiałoby to przepustowość linii!

Pamiętajmy, że była to linia strategiczna wybudowana na żądanie francuskiego sztabu generalnego! Miała umożliwiać szybki przerzut wojsk rosyjskich na front i odciążyć w ten sposób linie petersburską i moskiewską.

Czy te mijanki miały swoje nazwy? Jakieś na pewno. Rosjanie mieli zwyczaj nazywania takich punktów nazwą wiorsty na której się znajdował. Mógł więc obecny Fronołów w służbowych rozkładach jazdy nazywać się na przykład " Разъезд 995 верста" ale i "Разъезд Фронолов".

Kiedyś poszedłem tropem setnej rocznicy Wojny Ojczyźnianej którą Imperium Rosyjskie obchodziło w 1912 roku. (Tak, tak! Pojęciem Wojny Ojczyźnianej kiedyś Rosjanie określali wojnę z Napoleonem, dopiero później doświadczyli Wielkiej Wojny Ojczyźnianej).

Dla uczczenia tej rocznicy na linii siedlecko bołogojskiej zmieniono nazwy stacji Wołkowysk II na Багратiонобская (wg ówczesnej pisowni, na cześć pułkownika Piotra Iwanowicza Bagrationa) a stację Królewszczyzna nazwano Сеславинo (dla uczczenia generała Aleksandra Nikitycza Siesławina). Myślałem, że i tutaj most na przykład nazwano imieniem jakiegoś co najmniej majora Fronołowa. No bo rozjazd? Mijankę? Tak marnym punktem na mapie nie unieśmiertelniano by bohatera Wielkiej Wojny! Otóż myliłem się!

Zanim przejdę do sedna sprawy opowiem kilka słów o podobnej sytuacji. Na linii Łuków - Lublin w kompletnej głuszy, pośrodku lasu, z dala od jakichkolwiek siedlisk ludzkich umiejscowiono platformę (ja wówczas to nazywano) Kownatki. Była ona potrzebna właścicielowi majątku Kownatki do załadunku wyrąbywanego masowo w otaczających ją lasach drewna. Za odpowiednią "взяткy" (podobnie jak w Platerowie!) budowniczowie drogi żelaznej zmodyfikowali ilość miejsc gdzie mógłby zatrzymać się pociąg.

Do dzisiaj przystanek osobowy Kownatki leży pośrodku przepastnego lasu. W ubiegłym roku próbowałem się tam dostać... niestety nie mogłem znaleźć do niego drogi... Na tej samej linii, nieco dalej jest sobie stacja która nazywa się Radzyń Podlaski. Kiedy otwierano tę linię nazywała się Bedlno. Stacja leżała około 7 km od centrum Radzynia i około 14 km od miejscowości Bedlno.

Nie mylcie jej z miejscowością położoną wokół stacji a nazywającą się Bedlno Radzyńskie, powstała ona wokół stacji i od niej przyjęła nazwę. Żeby było ciekawiej do Bedlna trzeba było jechać przez Radzyń. Skąd więc nazwa stacji? Sytuacja jest zupełnie podobna! Stację wybudowano na gruntach należących wcześniej do majątku Bedlno. Podobnych historii jest więcej (Bystrzyca k. Lublina czyli dawny Lublin II, Kotuń czyli dawny Broszków), nie miejsce jednak o nich tu pisać. Chciałem tylko Wam uświadomić, że taka dowolność nazewnicza nie była w tym czasie niczym rzadkim.

Teraz do sedna. Jak już pisałem analizowałem ostatnio nieco map sprzed 1914 roku. Moją uwagę zwrócił fakt, że obecny Franopol nosił wówczas nazwę FRONOŁÓW! Widzę tu analogię do Kownatek! Rozjazd który mógł jednocześnie służyć jako punkt załadunkowy drewna z okolicznych lasów majątku Fronołów?

Rzecz wygląda zupełnie prawdopodobnie! Trzeba byłoby sprawdzić jak na przełomie wieków XIX i XX wyglądały sprawy własnościowe folwarku Fronołów/Franopol.

Dlaczego zmieniono nazwę folwarku? Czyżby stara nazwa miała związek z rosyjskim właścicielem (Fronołowem?) i została po 1914 roku spolonizowana na Franopol?

Macie może jakieś możliwości weryfikacji tych danych? Do kogo należały tereny wokół dzisiejszego Fronołowa?

pozdrawiam

afmks.