Z tyłu podpis: "Brücke von Polen nach Rußland über den Bug."
Fotografia wykonana między wrześniem 1939 a czerwcem 1941 roku. Po lewej murowana strażnica z czasu budowy mostu (1907). Prawe przęsło mostu - pierwotne (z czasów budowy linii). Lewe przęsło wybudowane w miejscu starego około 1935 roku.
afmksdnia listopada 19 2009 22:43:55
Te budynki to nic innego jak strażnice. Mosty były ważnymi budowlami strategicznymi i dlatego jako takie miały być chronione przez wojsko. Bliźniaczy most na Niemnie jeszcze do niedawna był stale strzeżony prze białoruskich sołdatów. Trzeba jeszcze pamiętać o tym, że cała linia siedlecko bołogojska (której elementem był fronołowski most) została wybudowana na żądanie sztabu francuskiego i była magistralą wyłącznie strategiczną. Zastanawia mnie dlaczego na Bugu przeprawa była jednotorowa a na Niemnie dwutorowa. Mam na to dwie hipotetyczne odpowiedzi: nie zdążono wybudować drugiego przelotu (jak i pewnej części infrastruktury wojennej na całej linii) lub celowo (Kongresówka i tak miała być oddana praktycznie bez walki i łatwiej taką przeprawę zniszczyć).
Te powiązania militarne naprowadzają jeszcze na inny trop... W 1912 w rocznicę wojny rosyjsko francuskiej Rosjanie na omawianej linii zmienili nazwę stacji Wołkowysk II na Bagrationowsk a Królewszczyzna na Siesławino. Niestety nie udało mi się znaleźć żadnego carskiego wojaka o nazwisku Fronołow.... ale już Frołow był! Może to tylko ślepa uliczka?
Admindnia listopada 19 2009 22:53:51 Zastanawia mnie dlaczego na Bugu przeprawa była jednotorowa a na Niemnie dwutorowa
o jakim okresie mówisz ? od początku most był planowany na 2 przeloty (konstrukcja filarów, nasypy)) i przez większość swojego ponad 100 letniego żywota te dwa przeloty posiadał...
afmksdnia listopada 19 2009 23:07:27
To, że nasypy lub filary zostały zbudowane pod linię dwutorową nie świadczy o tym, że most był dwuprzelotowy od początku. Cała linia Siedlce Połock Bołogoje podzielona była na dwa odcinki: Siedlce - Połock i Połock - Bołogoje. W pierwszej części linia była dwutorowa, za Połockiem już jednotorowa. Niemniej jednak nasypy i wszystkie przeprawy między Połockiem a Bołogoje były przygotowane pod dwa tory. Drugi tor mógł być położony bardzo szybko w wypadku zagrożenia wojną. Tak się złożyło, że na tym drugim odcinku nigdy Rosjanie nie zdążyli położyć tego drugiego toru. Do dzisiaj wszystkie mosty mają tam zdwojone przypory a nasypy przez całe tysiąc kilometrów są podwójne. Analogiczna sytuacja występuje w niedalekiej linii Łuków - Lublin (czyli też strategicznej).
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych mieszkańców Fronołowa.
Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.
Brak ocen.
Dodaj do ulubionych
Logowanie
Nie jesteś jeszcze naszym mieszkańcem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.