Fronołów nad Bugiem, internetowa społeczność przyjaciół Fronołowa
Strona Główna · Artykuły · Forum · Linki · Kontakt · Galeria · Szukaj · Filmy Video · Na ryby · Download · Usługi · Niedziela, Stycznia 17, 2021
Wspomnienia mieszkańców
Z A P R A S Z A M Y !

Wspaniałe wspomnienia
z dawnych lat
mieszkańców i przyjaciół
Fronołowa


Nawigacja
Najnowsze komentarze

eKartki

Gadżety


Propozycje:
co dodać na stronie

Ostatnie Artykuły
Fronołów 1905 - 1948...
Zakaz wstępu do lasu
Mierzwice zostaną up...
Głosujcie na Mierzwice!
Obóz przysposobienia...
Wątki na Forum
Najnowsze Tematy
Problem z kodowaniem...
Gazociąg Polska - L...
smieci we Fronołowie
A-fro-ktualności
Mierzwice Kolonia - ...
Najciekawsze Tematy
Czy potrzebna lep... [143]
A-fro-ktualności [126]
smieci we Fronołowie [63]
Kalendarz [61]
Gdzie można / war... [59]
Witamy mieszkańców :) off

Mieszkańcy online:

Ania 1 tydzień
Szopler 4 tygodni
darekb 5 tygodni
tomek112 8 tygodni
Wojtek411915 tygodni
iwaoch20 tygodni
starogowienna21 tygodni

Gości online: 3

Twoje IP to: 18.204.42.98

Losowa Fotka
Pajączek
Pajączek
Przyroda
Newsletter
Dla mieszkańców
Konkurs jesienno - historyczny
Gorące dni dawno za nami, do świąt ponad miesiąc, za oknem słota, pochmurno i szalejąca świńska grypa, a do najbliższych wakacji jeszcze z pół roku...

Aby umilić Wam ten przygnębiający okres przygotowaliśmy niezwykły konkurs historyczny dotyczący jednego z najbardziej charakterystycznych i lubianych miejsc we Fronołowie.


Przyjrzyjcie się uważnie, zamieszczonym poniżej, fotografiom mostu kolejowego i spróbujcie wskazać możliwie dokładną datę zrobienia zdjęć oraz opisać okoliczności (historyczne) w których zostały one wykonane...

Odpowiedzi / sugestie / wskazówki / pomysły prosimy zamieszczać w komentarzu poniżej tego newsa.





Nagroda w konkursie jest zwyczajowa w zwyczajowym miejscu, do odebrania (wypicia) dopiero w sezonie...

Powodzenia !
Dodane przez Admin dnia listopada 18 2009 16:13:03 · 89 Komentarzy · 14622 Czytań Drukuj
Komentarze
Admin dnia listopada 18 2009 21:15:15
dla zachęty: nagroda opisana tutaj: http://fronolow.pl/photogallery.php?photo_id=521 smiley smiley smiley
Ania dnia listopada 18 2009 22:52:55
Prawdopodobnie jest to zdjęcie z okresu wojennego (1940) -most wtedy stał się granicą wpływów III Rzeszy i ZSRR.
Przypuszczam też że zdjęcie może pochodzić z końca lat 30-stych.
Katia dnia listopada 18 2009 23:24:26
Wow! zdjęcie zrobione po "naszej" stronie rzeki, bo "carski" wyższy przelot był po lewej. jakaś stróżówka, wojskowe płaszcze więc wojna zapewne. Ta budowla obok jest intrygująca. Aż pójdę tam się rozejrzeć, choć cała zawierucha wojenna zmiotła pewnie wszelkie po tej budowli ślady.
Katia dnia listopada 18 2009 23:31:24
Może to 41 rok?? Nie wiem...smiley
AnnS dnia listopada 19 2009 07:42:57
A wg mnie to okolice roku 1914, drugi przelot jest jeszcze w budowie - torów nie ma i tak jakby podłoże pod tory było dopiero równane. A ta stróżówka to pewnie kanciapa inżyniera smiley
A swoją drogą to ten "carski" przelot jest identyczny jak nasz obecny most smiley
tomek112 dnia listopada 19 2009 09:09:53
Według mnie ta budka jest dla wartowników, drewno jasne czyli postawiona niedawno.Kiedy pilnuje się mostu? Na pewno jest to już po ukończeniu budowy drugiego przelotu bo druty lini napowietrznej szły po nim a na lewym zdjęciu widać, że przechodzą nad torami.Mam dwie hipotezy:
1.Końcówka I Wojny Światowej(mało prawdopodobne)
2.Tuż przed wybuchem II Wojny, 1939 r., obstawa mostu przez wojsko polskie(krój płaszcza i chyba rogatywka na głowie stojącego żołnierza)

Jest też hipoteza trzecia, admin się nudzi i używa fotoshopa czyli zdjęcia z listopada 2009smileysmiley
Admin dnia listopada 19 2009 09:11:46
Katia - jesteś pewna że to po "naszej" stronie fotka zrobiona ? zerknij jeszcze raz na to zdjęcie: http://www.fronolow.pl/images/articles/most_old_01.jpg - wydawało mi się że że ta fotka została zrobiona "po przeciwnej stronie" - zauważ sporą łąkę i płot tuż przed filarem, po naszej stronie to nie mogło być zrobione!!. Jak przyjrzysz się tej fotce to widać ze przelot lewy był wyższy i przy nim stał murowany budynek. Jednocześnie po drugiej stronie też taki budynek stał ale przy "niższym" przelocie. Widomo ze carski przelot był wyższy ale ale czy on był po lewej stronie patrząc od naszej strony czy od stony przeciwnej ?!
Admin dnia listopada 19 2009 09:13:52
Jest też hipoteza trzecia, admin się nudzi i używa fotoshopa czyli zdjęcia z listopada 2009

zdjęcia są autentyczne smiley sam nie wiem kiedy dokładnie zostały zrobione, zanim dostanę je w łapki i przeczytam co jest na rewersie (o ile coś jest) to możemy tylko spekulować smiley
tomek112 dnia listopada 19 2009 09:26:54
Też jestem zdania, że zrobione od strony Siemiatycz, zastanawia mnie coś w rodzaju ściany za budynkiem, czyżby jakaś osłona przeciwstrzelecka?W końcu spodziewany atak miał być od zachodu czyli zdecydowanie stawiam na lato 1939 roku.
Admin dnia listopada 19 2009 09:56:27
mamy podpowiedź smiley Katia miała rację, na rewersie zdjęcia jest napis "Brücke von Polen nach Rusßland über den Bug" czyli "most przez Bug z Polski do Rosji".

Wpis jest po niemiecku więc zdjęcie musiało być zrobione między IX 39 a VI 41, ponieważ niemiaszek napisał "most z Polski do Rosji" można szacować że zdjęcie zrobione bliżej 39 niż 41 roku - wtedy to już dla nich nie była Polska...
AnnS dnia listopada 19 2009 11:26:57
W takim przypadku to na pewno nie jest okres międzywojenny, bo Polska wyglądała tak (1918-1939):
http://tiny.pl/hxwbj
Czyli do ruskich jeszcze było daaaleko...
A potem to już był tylko pakt Ribbentrop-Mołotow i na Bugu była granica niemiecko-ruska (Polski teoretycznie nie było).
Ja dalej obstaje przy dacie przed 1918 - wtedy na Bugu była granica polsko-ruska i w dodatku niemiaszki miały nieopodal tartak, więc mogli zrobić zdjęcie. Zresztą co z torami, których nie ma na drugim przepuście?
Admin dnia listopada 19 2009 11:34:46
skąd wniosek ze na drugim przelocie nie ma torów ?!
szwagier89 dnia listopada 19 2009 11:49:44
Ania, nie czas już okulary wymienić? smiley Tory są, a to teoretycznie wyrównane miejsce na tory to jest ścieżka - taka sama zresztą jak po lewej stronie.
A tak BTW, nie masz może Adminie skanów trochę lepszej jakości?
Admin dnia listopada 19 2009 12:08:42
nie mam, ale za 2h będę miał i wówczas zeskanuję w dobrej jakości
AnnS dnia listopada 19 2009 12:57:43
Trochę za szeroka ta ścieżka, a to co widać w oddali to wygląda jedynie na kładkę, albo ponarzucane jakieś dechy/szyny przy boku przęsła a nie tory (zresztą się urywa w pewnym momencie). Spójrz na to zdjęcie - podobna perspektywa (w lustrzanym odbiciu) i wyraźnie widać oba tory http://fronolow.pl/photogallery.php?photo_id=374
Katia dnia listopada 19 2009 13:06:05
Karol co do strony to będę polemizować zobacz tu, jest jedynie carski przelot http://www.fronolow.pl/images/articles/most_jeden_przelot.jpg, a wysoki brzeg Maćkowicz nie zmienił się wiele. A co do wyższego przelotu chodziło mi o ten którym jeżdżą pociągi do Siedlec. Ale jeszcze raz sobie wszystko dobrze przeanalizuję.
Katia dnia listopada 19 2009 13:09:04
filary też nie mają takich podpór (przykosów) z prądem rzeki, a pod prąd.
Ania dnia listopada 19 2009 13:39:47
Wydaje mi się, że Katia ma rację, zdjęcie zostało wykonane po naszej stronie. Popatrzcie na tą fotografię, przecież wyższe przęsło jest po lewej stronie, tak samo jak na tym zdjęciu!

http://www.fronolow.pl/photogallery.php?photo_id=124

Ja myślę, że to początek lat 40-stych, chociaż miałam też na myśli to samo co AnnS, budowę drugiego przęsła. Aczkolwiek jak na tamte czasy to chyba zdjęcie zbyt dobrej jakości, nie wiem...
Ania dnia listopada 19 2009 13:41:47
Tak się przyjrzałam, AnnS jest chyba najbliżej prawdy. Przy tym niższym przęśle nie ma torów! I ta drewniana szopa stoi niemalże we wjeździe. To musiał być 1914...
AnnS dnia listopada 19 2009 13:58:14
blackforever w tamtych czasach robiono zdjęcia w lepszej jakości niż obecne kompaktowo-cyfrowe obrazki, bo kiedyś tylko lustrzanek używali smiley
Ania dnia listopada 19 2009 14:16:25
Wiem, ale też kwestia przechowania przez tyle lat potrafi zrobić swoje z niektórymi zdjęciami.
Ania dnia listopada 19 2009 14:16:53
znaczy się czas potrafi zrobić swoje...jestem niewyspana ech...
Glinthor dnia listopada 19 2009 15:30:17
Biorąc pod uwage wszytkie zdjęcia, Przychylam się do opin, że jet to nasza strona.
- Druty biegna po prawej stronie (niższe przęsło)
- mamy zdjęcie wysokiego przęsła zrobione z naszej strony (umiejscowione jest po lewej stronie)
- To samo zdjęcie pokazuje przykosy które sa pod prąd.
- Dlaczego odnowiono lewe przęsło (patrząc od naszej strony), może było starsze i wymagało gruntownego remontu jako pierwsze

Zastanawiajace sa te budynki trzeba by założyć że stały na obydwu końcach. Tez sprawdzę czy coś po nich zostało.

Co do roku to biorą cpod uwagę zapis na zdjęciu to obstawiam rok 1919/20 http://www.google.pl/imgres?imgurl=http://www.szlichtyngowa.org/sp/system/media/2/20061111-mapa%2520%2520polski%25201918-mpw.jpg&imgrefurl=http://www.szlichtyngowa.org/sp/system/spaktual.php%3Fitemid%3D373&h=401&w=400&sz=86&tbnid=OQeYxgvQw9toyM:&tbnh=124&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dmapa%2Bpolski%2B1918&hl=pl&usg=__sGKX_9uEapT13i8NCH5x1NP8RsQ=&ei=q1UFS-67IoXZ-QaIhvHVDQ&sa=X&oi=image_result&resnum=1&ct=image&ved=0CAcQ9QEwAA
Admin dnia listopada 19 2009 19:17:44
na obu przelotach są na 100% tory, zeskanowałem zdjęcia - tutaj są w lepszej rozdzielczości i wszystko dokładnie widać:
http://fronolow.pl/photogallery.php?photo_id=2139
http://fronolow.pl/photogallery.php?photo_id=2138

jutro zaniosę zdjęcia do profesjonalnego skanu to zobaczymy jakie mundury mają wojskowi w budce drewnianej pośrodku torów, ale mundury wyglądają bardziej na II wojnę. Co do budynku - to trudno powiedzieć - widać że schodzi się do niego po schodkach - jest barierka. Dziwna sprawa z tymi drutami - nie biegną one równolegle do torów ale jakby przecinały je i kierowały się na Maćkowicze prosto ;)

Odnosząc się jeszcze do Waszych uwag to:
http://www.fronolow.pl/images/articles/most_old_01.jpg - zdjęcie wykonane w 41 roku, filary nie posiadają "przykosów" - następnie w 44 roku niemiaszki uciekając wysadzili most włącznie z filarami i w 46 roku filary zaczęto odbudowywać: http://fronolow.pl/images/articles/budowa_trz_filaru.jpg. Zdjęcie o którym wspominała Katia http://www.fronolow.pl/images/articles/most_jeden_przelot.jpg zostało zrobione około roku 50 po odbudowie nowych filarów i wybudowaniu pierwszego przelotu, nie jest to ten sam przelot "carski" co na zdjęciach o których dyskutujemy... tak więc nie jestem wciąż przekonany że to zdjęcie zrobione po naszej stronie... jedyny argument jest taki że zrobiły je niemiaszki więc nie mogły zrobić "po tamtej stronie" bo tam były sowiety...
AnnS dnia listopada 19 2009 21:13:17
No dobra teraz już widzę ten drugi tor, więc to musiało być po 1914 smiley Jednak nie sądzę, żeby to były czasy II wojny światowej, bo jaki niemiaszek by napisał wtedy cokolwiek o Polsce, jak oni uważali ten teren za swój. A poza tym za spokojnie przy tym moście, żadnej artylerii na horyzoncie, żadnych umocnień polowych...
Natomiast w latach 1918-1939 to most był w środku Polski, więc nijak nie biegła tędy droga z Polski do Rosji.
Natomiast do 1918 roku była tu granica polsko-rosyjska:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/12/Rzeczpospolitapodrozb.png . Ta stróżówka i budynek obok to mogły być obsadzone przez straż graniczną.
A niemiaszki swoją drogą wtedy urzędowali w okolicy.
Katia dnia listopada 19 2009 21:39:11
co do "przykosów", to na tym zdjęciu nie widać podstawy filarów. A współczesne filary wybudowane po wojnie ich nie mają, więc nie pasuje mi datowanie zdjęcia z jednym przelotem na lata pięćdziesiąte http://www.fronolow.pl/images/articles/most_jeden_przelot.jpg, chyba że były jakieś przeróbki. Np. most w Kózkach ma tak skonstruowane filary. Ale pierwszy przelot, carski, jak wyczytałam w artykule, był z południa na północ, czyli z naszej strony na drugą... Poza tym rzeka tnie brzeg w stronę Maćkowicz, więc z naszej strony nie byłoby takiej łąki, która później znikła, do tego niemal całe przęsło jest nad łąką od strony Maćkowicz, a u nas prawie od razu wkracza nad rzekę, a tu dobrze zauważył Karol, mamy łąkę. No i od strony Olendrów mamy niski brzeg, a tu jest niezalesiony, ale wysoki, jak nasz z Aleją Miłości. Czapki, wielkie "patelnie" przypominają mi raczej radzieckie, lub niemieckie, a nie polskie. To że zdjęcie jest podpisane po niemiecku i należało do Niemca, nie znaczy, że przez Niemca na pewno było zrobione... do tego, jak to było w okresie międzywojennym, może obiekty strategiczne takie jak most były pilnowane przez straże?
Katia dnia listopada 19 2009 21:41:55
Ale myślę, że co do datowania najbliższa prawdy jest AniaS czyli ok 1918r
AnnS dnia listopada 19 2009 22:07:56
Katia co ty opowiadasz, że współczesne filary nie mają przykosów, a to co tu wystaje: http://fronolow.pl/photogallery.php?photo_id=645
Troche przysypane, zakrzaczone, ale są smiley
AnnS dnia listopada 19 2009 22:30:44
A odnośnie tego zdjęcia z 41 roku to też sądzę, że zostało ono zrobione od strony Olendrów, ukształtowanie terenu na to wskazuje. A poza tym niemiaszki jak już zdobyli ten most to z pewnością woleli go sfotografować od zdobytej strony smiley
Admin dnia listopada 19 2009 22:39:34
A odnośnie tego zdjęcia z 41 roku to też sądzę, że zostało ono zrobione od strony Olendrów

jeżeli tak zatem to te dwa zdjęcia powyżej zostały zrobione po sowieckiej stronie (zwróć uwagę na murowane budynki), ale znów napis na rewersie temu przeczy... "Brücke von Polen nach Rusßland über den Bug"
AnnS dnia listopada 20 2009 07:30:50
Myślę, że dla niemiaszka nie miało znaczenia z której strony zrobiono zdjęcie, dla niego to był zawsze most z Polski do Rosji, bo stacjonował po polskiej stronie.
Tak samo jak dla nas to jest most z Fronołowa do Siemiatycz i jak staniemy po drugiej stronie to wiele nie zmieni, kwestia przyzwyczajenia.

Porównaj zdjęcia:
http://www.fronolow.pl/images/articles/most_jeden_przelot.jpg
http://fronolow.pl/images/articles/most_old_01.jpg
różnica kilku-góra kilkunastu lat, w takim czasie nie mogła nagle łąka wyparować.
Glinthor dnia listopada 20 2009 10:18:52
CO do zdjęcia z 41 to że nie widac przykosów to nie znaczy że ich tam nie ma. Albo faktycznie zdjęcie to jest zrobion od strony Siemiatycz i wtedy naturalnym było by że są one zakryte. Zwróccie uwagę ze zdjęcie mostu jest zrobione tak że widac samą górte filarów. Jezeli spojrzycie na zdjęcie http://www.fronolow.pl/images/articles/most_jeden_przelot.jpg to wyraźnie wdac że przykosy nie sa na pełnej wysokości i wtedy naturalnum było by że są zakryte pod linią brzegu. Zwrócie uwagę na słup telegraficzny na tym samym zdjęciu jest po prawej stronie od wyższego przęsła. Druty na dyskutowanym zdjeciu tez ida po prawej. Jeszcze jedno odległość lini brzegowej od pierwszegoi filaru o niczym nie świadczy. Brzeg mógł byc zabrany przez Bug. Znamy go wszyscy. W Mierzwicach zaraz jak wychodzi się ze wsi nad brze Bug zabrał w ciągu ostatnich 15 lat tak zeby nie przesadzić, conajmniej 10 m. Ale to raczej dotyczy porówania tego co było ze stanem obecnym. AnnS może miec rację że łąka jest ta sama

@AnnS Granica Polsko Rosyjska to była tam raczej od połowy Listopada 1918 roku bo dopiero wtedy te ziemi zostały odzyskane więc tak jak pisałem wcześniej raczej 1919. No powiedzmy dokładnie okres od listopada 1918 do najpóźniej lutego 1920 w zależności jak postępowało odzyskiwanie nastepnych obszarów.
Katia dnia listopada 20 2009 10:43:38
No tak Aniu, racja... przykosy są, a mi się jakoś utrwaliło że ich nie ma. Glinthor, późniejsze odzyskanie tych ziem uzasadniałoby wojsko przy moście. A co do Bugu, jest taki ekspansywny tylko tam gdzie jest główny nurt, czyli po zewnętrznej stronie meandrów. Tak naprawdę nie łąka mnie niepokoi tylko ten wysoki brzeg gdzie miałby być Olendry... Wypijam kawę do końca i jadę na Most!
Admin dnia listopada 20 2009 11:14:38
...raczej 1919. No powiedzmy dokładnie okres od listopada 1918 do najpóźniej lutego 1920...

skąd zatem zdjecie zrobione przez niemiaszków ?
(z niemieckim podpisem i na niebeckim ebayu kupione)

- ja cały czas obstaję że jest to okres IX 39 - VI 41 - mundury by nam dużo powiedziały...
AnnS dnia listopada 20 2009 11:53:14
Przed I wojną światową obszar przed mostem był pod niemieckim zaborem, stąd niemiaszki i niemiecki tartak. Spójrzcie na tą mapkę, gdzie biegła granica http://global.images7.fotosik.pl/119/a38a9c761709e0b7.jpg
Drogitschin to nasz Drohiczyn smiley
tomek112 dnia listopada 20 2009 13:22:49
Uściślając fakty - tereny przed Bugiem do I Wojny Światowej były w Królestwie Kongresowym czyli pod panowaniem Rosji i nie mogło być tu Niemców.Niemcy zajęli tereny z mostem we Fronołowie latem 1915 roku a w sierpniu byli już za Bugiem(groby na cmentarzu w Siemiatyczach).Gdyby zdjęcie pochodziło z czasów I WŚ to można je datować między latem 1915 a listopadem 1918, kiedy to powstała w tym miejscu granica odrodzonej Polski.Admin ma rację ,skąd Niemcy na moście po odzyskaniu niepodległości?smiley
Po obejrzeniu lepszego skanu jestem zdania, że jest to okres od września 1939 do czerwca 1941, świadczy o tym krój płaszcza a w szczególności czapki stojącego wartownika. Przypomina bardzo używane przez policję granatową albo tzw.bahnschutz - niemiecką żandarmerię kolejową.
Co do strony z której zrobione jest zdjęcie - nie wiem ale nie wykluczone były w tych czasach wizyty towarzyskie u sowieckich sojuszników.smiley
Glinthor dnia listopada 20 2009 13:29:26
Trzeba by założyc, ze Niemcy obszar okupowany nazywali Polską.
AnnS dnia listopada 20 2009 14:39:02
Lata 1915-1918:
http://banknoty.republika.pl/generalne_gubernatorstwo_warszawskie/generalne_gubernatorstwo_warszawskie_historia.htm
- granica polsko-ruska na Bugu jest
- niemiaszki rządzą się w Polsce
- most we Fronołowie już jest
lat przed 1914 w ogóle nie rozpatrujemy, bo mostu nie było smiley
Po I WŚ i odzyskaniu ziem niemiaszków i rusków z drugiej strony już przegnali, a w czasie II WŚ to tu jedynie powstała granica niemiecko-radziecka, więc o Polsce też nie mogłoby być mowy. Nawet widziałam niemiecką mapę z tamtych czasów, gdzie na Fronołowie było napisane Deutches Reich smiley
Jeśli to miałoby być w czasie II WŚ, to musiał to napisać niemiaszek, który nie do końca uznawał zawłaszczenie ziem do Bugu przez Niemcy, bo dopiero jak się niemiaszki z sowietami podzielili Polską można było mówić o jakiejkolwiek granicy na Bugu.
afmks dnia listopada 20 2009 17:26:40
Zdjęcie niewątpliwie zostało wykonane przez żołnierza niemieckiego między jesienią 1939 a latem 1941.

W trakcie działań wojennych i świeżo po ich zakończeniu Niemcy obfotografowywali wszystko dookoła na podbitych terenach żeby przesłać do swoich Frau dowody ich męstwa. Ogromna część zdjęć niemieckich żołnierzy, dostępnych teraz na serwisach aukcyjnych, datowana jest na ten okres (czyli koniec 1939). Później euforia dokumentacyjna im opadła. Wątpię też, żeby zdjęcie było robione wiosną 1941 - niedługo przed atakiem na Sowiety. W tym czasie, przy ogromnym zagęszczeniu wojsk szykujących się w tajemnicy do ataku, wątpię by jakiś gefreiter szwendał się w okolicy mostu z aparatem.

Dlaczego upieram się przy porze jesiennej lub wiosennej. Żołnierze niewątpliwie w letnim stroju nie stoją... Oczywiste jest też dla mnie, że są to żołnierze niemieccy.
Bardzo ważnym argumentem jest też opis tego zdjęcia na odwrocie : "Brücke von Polen nach Rusßland über den Bug" Dla wspomnianego gefreitera tutaj teraz kończyła się Polska (no bo przecież nie Niemcy, Generalne Gubernatorstwo zaczęło swój żywot 26 października 1939) a za mostem zaczynała się sojusznicza Rosja. Most i tak był martwy, nie było na nim ruchu pociągów. Przewozy po niemieckiej stronie kończyły się na stacji Platerów, zresztą przez cały okres okupacji przewozy cywilne (pasażerskie) kończyły się tam (fahrplan tabela 532h).

Datowanie zdjęcia na okres międzywojenny absolutnie wykluczam ze względu na wspomniany opis na rewersie fotografii.

Jeszcze bardziej błędne jest datowanie na okres pierwszej wojny światowej lub tuż po niej. Most we Fronołowie wybudowany był jako jednoprzelotowy i jest to ta niższa konstrukcja na omawianych zdjęciach. Proszę porównać ją ze zdjęciami bliźniaczego mostu na Niemnie (http://railwayz.info/photolines/showphoto.php?ph_id=4311 , http://railwayz.info/photolines/showphoto.php?ph_id=4310 , http://railwayz.info/photolines/showphoto.php?ph_id=4312 , http://railwayz.info/photolines/showphoto.php?ph_id=4313). Wyższa konstrukcja jest późniejsza, nie znam daty jej budowy. Ktoś tu argumentował, że jest na tym zdjęciu odnowiona - nie, ona jest po prostu nowsza. Ze względów strategicznych most na Bugu był jednoprzelotowy. Rosyjska doktryna obronna zakładała oddanie polskich guberni (otoczonych dookoła przez potencjalnego wroga) bez większej walki. Most dwuprzelotowy nie był tu potrzebny. Owszem przyczółki były wybudowane przyszłościowo na dwa przeloty (kto powiedział, że mamy się bronić... może pójdziemy na zapad?) Potwierdza to geneza powstania przystanku Fronołów który istniał od początku linii jako "Razjezd Fronołow"smiley czyli... rozjazd a nie przystanek! Po co carskiemu wojsku w tej głuszy potrzebny by był przystanek? Do Fronołowa położono dwa tory, tutaj schodziły się w jeden by przez Bug dojść do najbliższej stacji Siemiatycze. Dlaczego podwójny tor nie kończył się na stacji "Platerowo" (dzisiaj Platerów)? Dlatego, że tej stacji w pierwotnych planach nie było, najbliższą po "polskiej" stronie miały być "Primordy" (czyli Mordy). Dopiero skutkiem energicznych działań (po rosyjsku "wziatka", po polsku też podobnie czasami się mówi) hr. Kazimiery Broel Plater przy folwarku Pasieka zbudowano stację czwartej klasy (z identycznym dworcem jaki do dziś stoi w Mordach czy Nurcu).

Tyle, w kilku słowach smiley , mam do powiedzenia na temat fronołowskiego mostu.
Glinthor dnia listopada 20 2009 20:39:55
No to ja mam pytanko. Sąd sie wzieło sformułowanie "carski" przelot?
AnnS dnia listopada 20 2009 20:55:05
Bo został wybudowany jeszcze za panowania cara na tych ziemiach w 1905, ta niższa część została dobudowana później w 1914 roku.
Po 1914 roku (kiedy dokładnie?) rozpoczęły się prace nad dobudowaniem drugiego przelotu przez Bug, pracami kierował najprawdopodobniej inżynier Antoni Płaczkowski. Od tego momentu po obu torach mogły już jeździć pociągi (nasyp przygotowany był wszak od początku na dwa tory), a przelot przez Bug zbudowany w 1905 roku nazywano "carskim". Tor "carski" dodatkowo charakteryzował się tym, że był znacznie wyższy i - podobno - dostojniejszy od części zbudowanej po 1914 roku (na zdjęciu z roku 1941 poniżej widać doskonale że lewy przelot był wyższy). Cały most był jednak stalowy i solidny pomimo swej asymetryczności.

I z całą pewnością to nie było w 1941 roku, parę elementów nie zgadza się z tym zrobionym po zdobyciu mostu w 41: http://www.fronolow.pl/images/articles/most_old_01.jpg
- brak budki
- dodatkowy słup po lewej stronie
Admin dnia listopada 20 2009 22:35:18
Jeszcze bardziej błędne jest datowanie na okres pierwszej wojny światowej lub tuż po niej. Most we Fronołowie wybudowany był jako jednoprzelotowy i jest to ta niższa konstrukcja na omawianych zdjęciach. Wyższa konstrukcja jest późniejsza, nie znam daty jej budowy...


hmm, kłóci się to z podaniami ludowymi które doniosły nam że było właśnie odwrotnie - pierwszy przelot "carski" był wyższy - dokładnie tak jak zacytowała AnnS... Skąd masz takie info afmks że pierwszy przelot był niższy ?? Być może tak właśnie jest ? pamięć ludzka jest zawodna...

w tym przypadku potwierdzałoby się jednak że to zdjęcie: http://www.fronolow.pl/images/articles/most_old_01.jpg jest zrobione po stronie Olendrów - pierwszy przelot "carski" - to ten niższy pociągnięty z południa na północ.....
AnnS dnia listopada 21 2009 09:37:39
tylko nie sądzę, żeby "carskim" nazwano coś mniejszego, bo by się car obraził smiley
Poza tym pojęcie z południa na północ jest względne, wcale nie musi wskazywać kierunku ruchu pociągów, bo wtedy one jeździły w dwóch kierunkach tym samym przelotem.
Admin dnia listopada 21 2009 10:21:29
tylko nie sądzę, żeby "carskim" nazwano coś mniejszego

carski raczej ze względu na to że wybudowane "za cara" a nie ze względu na potęgę czy wielkość. Całkiem możliwe ze ten niższy, ciemniejszy przelot był jako pierwszy zbudowany

I z całą pewnością to nie było w 1941 roku, parę elementów nie zgadza się z tym zrobionym po zdobyciu mostu w 41:
- brak budki
- dodatkowy słup po lewej stronie

drewnianej budki na tym zdjęciu nie widać bo i niewiele tam widać, co nie znaczy że jej nie było, a też faktem jest że między tymi zdjęciami mogło być nawet 1,5 roku różnicy więc i budka mogła zniknąć i słup mógł stanąć.... Wygląda na to że zdjęcia te powyżej były zrobione na przełomie lat 39/40...
afmks dnia listopada 21 2009 13:12:33
Niższy most jest dla mnie, bez wątpienia, carski. Jest identyczny z tym na Niemnie - zdjęcia z Tygodnika Ilustrowanego poświadczają to. Dla porównania proszę jeszcze porównać: http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/82439/53c7a78471f2625ba2aa625cb618d804/.

Po zastanowieniu, zdjęcie datowałbym na październik/listopad 1939. Wrzesień 1939 roku był bardzo ciepły i słoneczny. Zima 1939/1940 była wyjątkowo śnieżna i zimna (w Siedlcach zanotowano -40 stopni C). Śniegu na zdjęciu nie widać a płaszcze wachmanów nie wskazują, żeby było im ciepło...

Budka i słup, jak słusznie zauważył Admin, mogły w międzyczasie zmienić się... zniknąć... pojawić...

Zainteresowanie moje wzbudza strażnica... Ciekawy jestem, czy zostały jakieś po niej pozostałości? Nawet jeśli ją zburzono, fundamenty powinny zostać... Może ktoś z Was penetrował skraj nasypu tuż przed mostem?
tomek112 dnia listopada 21 2009 16:56:26
Zainteresowanie moje wzbudza strażnica... Ciekawy jestem, czy zostały jakieś po niej pozostałości? - są ślady fundamentów na nasypach ale to pozostałości strażnic z czasów powojennych, były dużo mniejsze i znikły gdzieś na przełomie lat 70 i 80-tych.
Jeżeli chodzi o te sprzed wojny to wydaje mi się , że od strony Olendrów są jakieś resztki fundamentów i ukształtowanie terenu pozwala określić gdzie stała(na pewno po prawej stronie torów patrząc w stronę Siemiatycz)
Ja datował bym zdjęcie na czas bliższy wojny z sowietami - zwróćcie uwagę na osłonę przeciwstrzelecką dla schodzących schodkami między konstrukcją mostu a budynkiem, także barierki są czymś wypełnione, może to wskazywać na przygotowywanie się do działań zbrojnych(wyraźnie to widać na drugim zdjęciu). Chyba, że to pozostałości po kampanni wrześniowej?
Ania dnia listopada 21 2009 21:46:33
Te powojenne strażnice to i ja pamiętam.
Admin dnia listopada 23 2009 15:22:56
kto zna język obcy ? smiley ale tak żeby coś zrozumieć smiley

na tej stronie wspominany jest Fronołów 2x
http://journalborisgolodnitsky.tripod.com/49_strelkovaya.htm

czy ktoś może streścić co tam opisane jest ?
afmks dnia listopada 23 2009 18:12:02
"h8;n2;l5;n 1941-k5;l6; k5;l6;k6;k2;.i6;k2;k9;k5;ll6;l4; 49-l1; i0;lk2;l9;l5;l6;k9;l5;k2;l4;kl5;l5;l6;l1; l9;m0;lkl3;l2;l6;k4;l6;l1; k6;l0;k4;l0;k9;l0;l0;" Całkiem fajny artykuł o początkach h2;kl3;l0;l2;l6;l1; i4;m0;km5;kl9;m0;k4;kl5;l5;l6;l1; k4;l6;l1;l5;m w nadbużańskich okolicach. Mowa o tym jakie jednostki stały po obydwu stronach i co nawzajem sobie robiły w pierwszym tygodniu tej wojny. Jeżeli trzeba, mogę w wolnej chwili, z grubsza przetłumaczyć.
afmks dnia listopada 23 2009 18:23:19
Hmmmm... Ale mi cyrylicę rozwaliło....
Post w języku polskim miał brzmieć tak:

"Czerwiec 1941 roku. Rozgromienie 49 Krasnoznamiennoj (dosłownie tłumacząc Czerwonego Sztndaru) Dywizji Strzeleckiej" Całkiem fajny artykuł o początkach Wielkiej Wojny Ojczyźnianej w nadbużańskich okolicach. Mowa o tym jakie jednostki stały po obydwu stronach i co nawzajem sobie robiły w pierwszym tygodniu tej wojny. Jeżeli trzeba, mogę w wolnej chwili, z grubsza przetłumaczyć.
Admin dnia listopada 23 2009 20:22:40
afmks: byłoby super smiley
Ania dnia listopada 24 2009 00:57:14
http://www.mtranslator.pl/ całkiem dobrzetłumaczy ze słowiańskich języków na polski, tyle,że trzeba wklejać tekst fragmentami. Jeśli ktoś nie zna biegle rosyjskiego a ma cierpliwość polecam smiley
Admin dnia listopada 24 2009 18:05:36
http://translate.google.pl/translate?js=y&prev=_t&hl=pl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fjournalborisgolodnitsky.tripod.com%2F49_strelkovaya.htm&sl=ru&tl=pl
Admin dnia listopada 24 2009 19:51:09
zdjęcie z żołnierzami w dużej rozdzielczości, 22 MB smiley

http://www.fronolow.pl/images/news/01.jpg

jeżeli potraficie rozpoznać po mundurach jaki to okres historii to zajrzyjcie
tomek112 dnia listopada 24 2009 21:55:55
www.dws-xip.pl/reich/bann/bann1.html
Czapka podobna, po kliknięciu w link na dole strony na następnej pokazane są opaski na przedramienie używane przez formację ''bahnschutz''.
Ten drugi to moim zdaniem funkcjonariusz niemieckiej służby graniczno - celnej( używali ciemnych mundurów bez widocznych wyraźnych oznakowań i emblematów oraz broni krótkiej) lub po prostu pracownik kolei.
AnnS dnia listopada 24 2009 22:35:35
Jakoś nie bardzo pasuje mi ta czapka do bahnschutza - umiejscowienie orzełka i jego wielkość. Te niemieckie czapki miały małego orzełka na górze a coś większego na dole, natomiast na naszym zdjęciu wyraźnie widać, że na górze było coś większego, a poniżej nic co by się rzucało w oczy. Poza tym na płaszczu też jakoś brak orzełka na ramieniu i ogólnie jakoś tak ubogo w te naszywki.
Radziecki sołdat to też raczej nie jest, bo oni tak ładnie się nie ubierali smiley Może trzeba by szukać w mundurach straży granicznej?
AnnS dnia listopada 24 2009 22:57:00
http://malgorzata.smilowo.parafia.info/bohater_pliki/Straz%20graniczna.JPG a co powiecie na tego pana na dole w płaszczu. To jest akurat polska formacja z okresu II WŚ.
Glinthor dnia listopada 25 2009 12:12:12
Specjalista nie jestem ale to też mi wygląda jak polski mundur. Jeszcze jedna rzecz. Wydaje mi się, że jak dobrze się przyjrzeć to po prawej stronie widać że od pocżatku mostu (wartowni) jest jescze spora odległość do lini brzegowej pytanie czy jest różnica w odległośćiach na obydwu koncach mostu.
afmks dnia listopada 25 2009 16:03:37
W jakiejkolwiek by służbie by byli mili panowie ze zdjęcia, dla mnie nie ulega wątpliwości, że są to Niemcy. Przypominam o podpisie zdjęcia ("Brücke von Polen nach Rusßland über den Bug"smiley.

Najbliższe jednostki Korpusu Ochrony Pogranicza stacjonowały wiele, wiele kilometrów dalej na wschód. Przed wrześniem 1939 roku jeżeli zjawił się tu jakiś "kopowiec" to jedynie gościnnie, na pewno nie służbowo z karabinem na ramieniu. W trakcie II WŚ trudno mówić o polskiej "straży granicznej" bo i granic nie było... Okres po 1944 roku? Coś mi się mosty nie zgadzają...
Admin dnia listopada 25 2009 16:25:05
po 1944 roku? Coś mi się mosty nie zgadzają...

po 44 roku to wykluczone, niemcy wysadzili niesymetryczne przeloty wycofując się, a te odbudowane są symetryczne i stoją po dziś dzień
Katia dnia listopada 30 2009 16:53:11
Przydałby się jakiś punkt zwrotny w tej dyskusjismiley
Ania dnia grudnia 01 2009 00:09:56
To ja proponuję, żeby organizator konkursu powiedział jak poprawnie brzmi odpowiedź smiley
szwagier89 dnia grudnia 01 2009 14:02:14
i tu się pewnie zaczną schodki smiley
Kierka Antoni dnia grudnia 01 2009 17:36:14
nie, jeszcze nie odpowiadaj Karolu, jestem gdzieś w połowie Waszych postów... daj mi szansę, daj mi szansę... smiley
Admin dnia grudnia 02 2009 11:32:34
ja proponuję, żeby organizator konkursu powiedział jak poprawnie brzmi odpowiedź

i sam sobie wypłacę nagrodę ? nic z tego smiley
tomek112 dnia grudnia 04 2009 11:38:28
Proponuję zacząć obstawiać a Karol na gwiazdkę może niech ogłosi zwycięzcęsmiley Osobiście stawiam na przełom marca i kwietnia 1940r. Helmut wysyłając życzenia wielkanocne do Hildy się sfotografowałsmiley. Wnioskuję po budce która jest raczej nowa ale na dole ma już szczerniałe drewno prawdopodobnie od zimowego śniegu. Nie sądzę aby Polakom takowa budka przed wojną była potrzebna skoro mieli strażnice i Bug nie był rzeką graniczną.smiley
Kierka Antoni dnia grudnia 04 2009 19:45:06
Ja stawiam na rok 1939 wrzesień- październik zanim nastąpił podział administracyjny Rzeczpospolitej...
Karol, a Ty pisz : za dużo... lub za mało, albo ciepło, zimno, mróz trzaskający smiley
Admin dnia grudnia 05 2009 11:19:36
zima 39 - brrr zimno smiley
Kierka Antoni dnia grudnia 08 2009 23:24:49
ja trochę nie na temat, ale może wiecie z jakiego okresu jest ten orzełek na moście, korony nie ma, więc co - Polska Ludowa ?
Jeśli wszystkie filary trzeba było odbudować, to wiem niby że to powojenny orzełek, ale może ktoś się wypowie na ten temat http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/7045f37a0a0a9bbd.html
Kierka Antoni dnia grudnia 08 2009 23:26:44
sorry, nie wiem jak wstawić link, który po kliknięciu od razu otworzy fotkę, ale na pewno wiecie o jakiego orła mi chodzi
afmks dnia grudnia 09 2009 10:41:53
Ten orzełek to nic innego jak reper czyli znak wysokości (http://pl.wikipedia.org/wiki/Reper_%28geodezja%29). Orzełek ma wzór wybitnie przedwojenny, dziwi tylko brak korony. Proszę porównać z innym, co prawda nie kolejowym, ale przedwojennym reperem: http://fotoforum.gazeta.pl/photo/6/fd/cd/rcat/zqQgFghxgIMfTgoKtX.jpg . Nie jestem znawcą tematu, nie wiem więc czy po kształcie orła można mówić o okresie sprzed 1927 roku (zmiana godła), czy jest to orzeł używany przez PKP. Teoretycznie po 1927 roku repery powinny wyglądać tak: http://img137.imageshack.us/img137/3367/dscf4560k50.jpg .

Nie bardzo mi pasuje okres PRL-u. Nie używano wtedy takiego rysunku orła, przyjęto wersję zaprojektowaną przez Zygmunta Kamińskiego lecz bez korony.

Wiem, że podczas wszelkiego rodzaju remontów, odbudów itp..., stare repery są ponownie montowane (Znam kilka takich przypadków z niedawnego remontu trasy Warszawa - Siedlce). Być może powojenny "odbudowniczy" fronołowskiego mostu zrobił to samo... Przy okazji wykazał się słuszną postawą usuwając (pilnikiem?) z godła burżuazyjne naleciałości? W ten właśnie sposób usuwano korony z orłów montowanych na parowozach.

Taka jest moja teoria...
afmks dnia grudnia 09 2009 10:48:23
Jeszcze braciszek z tej samej linii kolejowej: http://railwayz.info/photolines/showphoto.php?ph_id=3883
afmks dnia grudnia 09 2009 11:53:41
Tak sobie siedzę i oglądam mosty dalekie i bliskie... Czy te mosty nie są za bardzo podobne do (według mojej teorii) carskiego/niższego mostu:
http://parovoz.com/newgallery/pg_view.php?ID=37435&LNG=RU#picture , http://parovoz.com/newgallery/pg_view.php?ID=233792&LNG=RU#picture , http://parovoz.com/newgallery/pg_view.php?ID=217418&LNG=RU#picture . Nie wiem kto je budował...

I mała rewelacja! Zdjęcia z budowy Dalniewostocznoj Żeleznoj Dorogi gzie firma "Konstanty Rudzki i Spółka" budowała mosty: http://www.transsib.ru/Photo/Old-DV/old-amost06.jpg , http://www.transsib.ru/Photo/Old-DV/old-amost07.jpg , http://www.transsib.ru/Photo/Old-DV/old-amost08.jpg , http://www.transsib.ru/Photo/Old-DV/old-amost14.jpg , http://www.transsib.ru/Photo/Old-DV/old-amost17.jpg , http://www.transsib.ru/Photo/Old-DV/old-amost18.jpg . Piękny most? Jaki podobny do fronołowskiego... Jeśli ktoś nie dostrzega podobieństwa oto deser: http://www.transsib.ru/Photo/Old-DV/old-amost10.jpg . Kto za Rudzkim? Kto przeciw?
Katia dnia grudnia 09 2009 17:23:40
Mało powiedziane rewelacja! Przede wszystkim, zawsze marzyłam by zobaczyć jak rodzi się taki most. Co bym dała by zobaczyć budowę naszego. Ale to musiało właśnie tak wyglądać!smiley afmks nieśmiało od początku wysnułam sobie taką hipotezę, że na start pewne rzeczy jak teoria z mostem carskim została przyjęta za fakt, a przecież wcale nie musi być faktem. Jestem zwolenniczką teorii, że niższy most jest starszysmiley
tomek112 dnia grudnia 09 2009 21:51:29
Cieszę się bardzo, że znalazł się tu af''miłośnik komunikacji szynowej'', dzięki za super informacje.Czekam na więcej.smileysmiley
Kierka Antoni dnia grudnia 09 2009 22:10:50
No tak, rozstrzygnięta kwestia orzełka, rozszyfrowany nick kolegi afmks, a na główne pytanie konkursu to nikt nie odpowiedział smiley
afmks, świetne materiały, dzięki, mamy prawdziwego eksperta w szeregach
Katia dnia grudnia 19 2009 12:10:24
No cóż, w tym konkursie tylko ta kwestia została odgadniętasmiley
afmks dnia grudnia 19 2009 14:12:38
Szczerze mówiąc pierwszy raz spotkałem się z taką interpretacją mojego nicka, choć używam go (prawie) zawsze w internecie... Kapitalnie jednak się wpisuje w to czym się interesuję. Świątecznie pozdrawiam cały światowy Fronołów! (...) Chyba będę musiał kiedyś przyjechać do Fronołowa... tak, tak! Nigdy nie byłem tam... ha ha ha...
Kierka Antoni dnia grudnia 19 2009 15:54:01
No to musisz, tam pojechać koniecznie, obowiązkowy punkt do zwiedzenia, szczególnie od późnej wiosny do wczesnej jesieni
Kierka Antoni dnia grudnia 25 2009 13:55:24
Tak się zastanawiam, ile jeszcze Karol będzie nas trzymał w niepewności z tą zagadką. Pewnie się uparł, że nie zdradzi odpowiedzi aż ktoś nie odgadnie, choćby to trwało lata... smiley
Admin dnia grudnia 25 2009 14:59:27
jak się sam dowie to rozwiąże zagadkę :)
Kierka Antoni dnia grudnia 25 2009 21:02:20
hmm, ja myślałem, że wiesz jaka jest odpowiedź, ... a numeru telefonu Hans nie zostawił na odwrocie smiley
tomek112 dnia grudnia 31 2009 01:14:22
Karol, myślałem, że w wigilię to się otworzysz(nawet zwierzęta ludzkim głosem ponoć gadająsmiley)ale w końcu jeteś grupa trzymająca władzę(na stroniesmiley)Pozdrawiam Fronołowiczów.
tomek112 dnia grudnia 31 2009 01:18:19
smileyBez obrazy oczywiściesmiley.
Admin dnia stycznia 01 2010 19:50:38
Karol, myślałem, że w wigilię to się otworzysz

Tomku, otwarty byłem nie tylko przez okres wigilii i duużo gadałem smiley

a co chciałbyś usłyszeć to zrobię powigilijną promocję smiley
tomek112 dnia stycznia 01 2010 22:58:15
Choć rok zrobienia fotki bym chciał,i tak już nic nikt nie wymyśli.smileyNapisz a zwyczajową nagrodę( w sezonie) masz zagwarantowanąsmileysmiley
afmks dnia stycznia 07 2010 18:41:44
Wiem, że to nie to miejsce ale nie wiem gdzie wrzucić ten link... W końcu to fronołowski most jest cichym bohaterem tego "klipu": http://www.youtube.com/watch?v=v3pg6h1SnIY. Tak dla wyjaśnienia, znalazłem ten link na forum kolejowym...smiley
Admin dnia stycznia 08 2010 14:18:16
mamy ten klipik w katalogu video: http://fronolow/viewpage.php?page_id=17 - ale tnx :)
szwagier89 dnia stycznia 17 2010 12:29:15
Jak widać Tomku, z powigilijnej promocji chyba jednak nici smiley
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Dodaj do ulubionych
Logowanie
Mieszkaniec e-Fronołowa

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym mieszkańcem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Historia wciąż żywa
P O L E C A M Y !

Historia Fronołowa i
mostu na Bugu
od roku 1905


Ostatnio dodane zdjęcia

Harmonogram wywozu o...


Punkt zbierania odpa...


Powitanie roku 2021


12.12.2020


12.12.2020


12.12.2020


12.12.2020


12.12.2020


więcej...
Ankieta dla mieszkańców
Czy chciałbyś aby alejki we Fronołowie miały swoje nazwy?

Tak!

Eee.. nie.

Wisi mi to :)

Musisz się zalogować, żeby móc głosować w tej Ankiecie.
Created by zwiruk.pl Copyright (C) 2008 | Powered by PHP-Fusion

14615580 Unikalnych wizyt w wirtualnym Fronołowie od maja 2008